Závodění je v mé DNA. Kromě zlomených žeber se mi nikdy nic vážného nestalo, popisuje závodník Enge
Hostem Pavla Nečase ve sportovní talkshow Na place je automobilový závodník a doposud jediný český pilot Formule 1 Tomáš Enge. Co je momentálně náplní jeho práce? Jak se cítil, když poprvé usedl do formule? A vrátí se někdy na Rallye Dakar? Poslechněte si celý rozhovor!
Tvůj tatínek byl jezdec rallye, takže jsi motorsportem musel načichnout, ne?
Já říkám, že když chce mít tatínek zábavu, tak ji nemůžou mít děti a když mají zábavu děti, tak se nebaví tatínek. Tatínek dělal auta po různých garážích a až později je začal dělat doma. V tu chvíli jsem k tomu přičuchl. Bral mě s sebou a vždy jsem měl nějakou důležitou funkci – myl jsem přední sklo, nebo světla. V tu chvíli mě to začalo bavit a chtěl jsem se stát závodníkem.
Čtěte také
S mými hosty řeším jednu zásadní věc. Většinou jsou to úspěšní sportovci a většinou si ten svůj sport našli sami, nikdo je k tomu nenutil a nikdo je nevodil za ručičku. Potom je ale další věc – talent. Zdědil jsi ho po tatínkovi?
Talentu jsem po tatínkovi zdědil poměrně dost. Hlavně jsem nikdy neměl strach. Na motokáře jsem v České Lípě projížděl jednu zatáčku pořád naplno. Ona se ale naplno nedala projet. Táta mi říkal, že to na plný plyn neprojedu a pokaždé jsem vyletěl. Byl jsem ale zakouslý mu ukázat, že ji naplno projedu. Nevím, jestli se mi to jednou, dvakrát povedlo, ale většinou jsem vyletěl. Chtěl jsem mít svoji vlastní pravdu. Myslím si, že závodník musí mít cit pro auto. V mé DNA to závodění je.
Když jdu na motokáry, tak v zatáčce dám automaticky nohu z plynu, což je ve vašem případě úplně obráceně. Rallye závodníci říkají, ať nebrzdíš, že musíš naopak přidat. Jde to?
Čím rychleji člověk jede, tím větší adrenalin zažívá. Zatáčky se snažím projet co nejrychleji, abych z toho měl dobrý pocit. Člověk někdy může nabourat. Motorsport je nebezpečný a je o nehodách. Musím zaťukat, že kromě zlomených žeber, naprasklého obratle a železa v ruce se mi nic vážného nestalo. Nehod, které jsem měl, bylo poměrně dost, ale z každé se člověk učí a potom může zkušenosti předávat dál. Je to o tom, jestli to tam pošlu, nebo ne.
Související
-
Suchařípa: Nikdy jsem neměl odvahu o rallye ani přemýšlet, ale oslovili mě a já si to zamiloval
„Chtěl jsem jezdit na okruzích. Všechno mi tam přišlo bezpečnější a komfortnější. Z ničeho nic mě ale oslovil můj první mitfára a okamžitě jsem si to zmiloval,“ říká herec.
-
Pilot Martin Macík o Rallye Dakar: Mohli jsme být i lepší než čtvrtí
„Cíl je TOP 3, ale spíše bych se bavil o TOP 5. Když jedu, tak vím, že jsme schopni být v TOP 10 relativně v pohodě,“ popisuje cíl pro letošní Rallye Dakar Martin Macík.
-
Jsme vděční za film Kokosy na sněhu. Bez něj by o nás nikdo nevěděl, směje se bobista Dvořák
„Pilotuji jak dvojku, tak i čtyřku. Ve čtyřbobu jsou za mnou tři další a ten nejlepší z nich se mnou potom jde do dvojbobu,“ popisuje bobista Dominik Dvořák.