Se stájí McLaren jsem spojen dodnes díky podnikání, přiznal Mika Häkkinen na křtu knihy F1 Greats
Jejich souboje na konci devadesátých let byly ozdobou formule jedna. Michael Schumacher a Mika Häkkinen spolu několik let po sobě bojovali o titul mistra světa. Oba se včetně dalších legend královny motorsportu objevují v nové knížce F1 Greats, kterou v Praze tento týden křtil právě Häkkinen. Bývalý závodník s přezdívkou "Létající Fin" rozdal stovky podpisů, mnohokrát se vyfotil s fanoušky a také poskytl Radiožurnálu Sport exkluzivní rozhovor, který s ním vedl David Prouza.
Je to víc než dvacet let, co jste skončil ve formuli jedna, ale stále jste mezi fanoušky nesmírně populární. Dokázal jste si na tu velkou pozornost zvyknout?
Ne, úplně se na to zvyknout nedá. Ale zároveň by mě mrzelo, kdyby se se mnou už nikdo nechtěl vyfotit. Myslím, že je to skvělé. Ve formuli jedna jsem toho dokázal dost, byla to úspěšná kariéra. A s tímto sportem a se stájí McLaren jsem spojený dodnes díky svému podnikání. Já to prostředí vlastně nikdy neopustil a to mě těší. Baví mě i interakce s novináři a tiskové konference, jako je třeba právě tahle.
Jak často se v současnosti díváte na závody formule jedna? Přece jenom jste dvojnásobný mistr světa a zažil jste tento sport na vlastní kůži. Jak si to v současnosti užíváte z pozice diváka?
Když jsem ukončil kariéru v roce 2001, což už je teda hodně dávno, tak jsem si od formule trochu odpočinul a rozhodně nesledoval všechny závody. Ale protože v rámci svého podnikání spolupracuji i s formulí jedna, tak je pro mě vlastně výhodné mít o všem přehled. Navíc jsou teď závody zábavnější než před pár lety. Minimálně dva týmy a několik jezdců může útočit na vítězství. Změny v pravidlech daly šanci i stájím ze spodní části tabulky. I proto očekávám, že příští rok bude hodně zajímavý. Jsem třeba zvědavý, jak se všichni vypořádají třeba s aerodynamikou vozů.
Ale asi se shodneme, že Max Verstappen bude patřit k favoritům. Je mu teprve 25 let a už je dvojnásobným šampionem. Čím je podle vás speciální?
Verstappen je fantastický jezdec, o tom není sporu. Zároveň je nesmírně talentovaný. K tomu, abyste v motorsportu uspěli, musíte mít vášeň. A zároveň schopnost poučit se z porážek a zklamání. Právě to Vás nejvíc posune, více než úspěchy. Proto je potřeba ta vášeň a láska k tomuhle sportu. Není to jen o točení volantem doprava a doleva. Max tohle ví, hodně dřel už v juniorských kategoriích a v motokárách. I proto je dnes velmi zkušeným pilotem. Ale příští rok? Nejsem si jistý, že bude automaticky favoritem. Má samozřejmě skvělý tým, o tom se nemusíme bavit. Ale jak jsem říkal, současné změny pravidel teď dávají šanci i menším stájím na dobré výsledky.
Čtěte také
Ještě jedna otázka na Verstappena. Tomáš Enge, jediný Čech, který kdy závodil v F1, mi loni říkal, že velký podíl na úspěchu Maxe má jeho otec Jos. Vy jste proti němu také závodil, tak co myslíte, jak velký vliv na syna měl a vlastně pořád má?
Obrovský! To je samozřejmé. Když svého potomka okolo šesti sedmi let dáte na závodění, tak se tomu musíte opravdu intenzivně věnovat. Motorismus vám sebere hrozně moc času. Můžete zapomenout na plánování dovolené, protože budete každý víkend na motokárových okruzích. Zároveň musíte řešit určité kompromisy ve škole, a pochopitelně to stojí dost peněz. Jos věnoval svému synovi opravdu velké množství svého času a přesně to Max potřeboval. Čas.
V Česku trávíte docela dost času, tak máte přehled o českých pilotech? Má třeba Roman Staněk šanci se časem probojovat do formule jedna? Co všechno potřebuje k tomu, aby se prosadil výš?
Potřebujete mít štěstí. Tvrdá práce a hodně peněz nestačí, štěstí v tom hraje nemalou roli. Zároveň musíte znát ty správné lidi a ideálně mít mezi nimi dobré přátele, kteří vám rozumí. No a co se týče mého vztahu k Česku? Moje žena je odsud, takže jsme tu docela často. Jezdíme sem třeba na prázdniny, když dětem skončí škola a moc si to tu užíváme. Je to krásná země, zejména příroda a venkov. A Praha? To je jedno z nejhezčích měst na světě. Lidé jsou tu milí a mají rádi motorsport. A taky je tu skvělé jídlo, dokonce bych řekl vynikající. Ale není dobré tady být, když držíte dietu. (drobný smích)
Finsko je relativně malá země, podobně jako Česká republika. Přesto právě od vás ze severu Evropy pochází mnoho úspěšných pilotů, kteří to ve formuli jedna dotáhli na ty nejvyšší příčky. Ať už jste to vy, Keke Rosberg, Kimi Räikkönen nebo Valtteri Bottas. Čím to je?
Já nevím. Finsko je sice, co se týče počtu obyvatel docela malá země, ale rozlohou je veliká. Na venkově najdete docela velké množství štěrkových silnic, takže závodníci už od dětství trénují na nezpevněném povrchu. Taky máme obrovské množství jezer, která v zimě zamrzají. A lidé automaticky staví závodní tratě na ledě. Je to taková národní vášeň. Všichni si to užívají, a to je ohromně důležité. Když chcete být v jakémkoliv sportu úspěšný, musí vás především bavit. A nás ve Finsku motorsport prostě baví.
Související
-
Šéf F1 v příštích pěti letech neočekává mezi závodníky žádnou ženu
Podle Domenicaliho je zásadní dát ženám maximální možnost přijít do F1 a vedení soutěže je tomu nakloněné. F1 propaguje sérii W, určenou pouze pro ženy.
-
Ze závodního okruhu v Miami piloti F1 vidí na Hard Rock Stadium. Jaká bude trať pod palmami?
Po covidové odmlce se do kalendáře závodů F1 vrací Velké ceny Kanady, Japonska, Austrálie či Singapuru. Novinkou je VC Miami. Vše odstartuje již 20. března VC Bahrajnu.