Český start Tour v roce 2028? Ambiciózní, ale ne nesplnitelný plán, prozrazuje ředitel projektu L'Etape Czech Republic

Hostem je Přemysl Novák, ředitel závodu L’Etape Czech Republic by Tour de France, amatérského jednodenního závodu, který startuje už v sobotu 15. června. Jak se organizuje takový závod? A kdy se mohou Češi těši na opravdovou Tour de France na našem území a proč není jednoduché vymyslet trasu? Poslechněte si Kilometry Jiřího Ježka s exkluzivním hostem.

Přivezl jste do Čech takovou ochutnávku Tour de France L'Etape Czech Republic. Ale čím dál více se mluví o tom „Tak kdy tady bude ta pravá Tour de France?“. A teď už v týdnu padl – v podstatě to vyznělo skoro až napevno –, rok 2028.

Zaprvé musm říct, že já jsem se k tomu projektu dostal až před podpisem smlouvy, zásluhy na něm mají úplně jiní lidé, kteří měli v době covidu odhodlání to sem dotáhnout pod hlavičkou Petr Čech Sport. 

Za mě je důležité, abyste měli nějaký pevný termín, ke kterému směřujete. Ve chvíli, kdy řeknete, že se sem budete snažit dotáhnout start Tour de France v roce 2035, tak všichni mávnou rukou a řeknou, tak to je dost času. Ve chvíli, kdy dáte nějaký pevný termín, začne se na tom vyšívat úplně jinak. A mě samotného překvapilo, jak ta zpráva a tiskovka rozvířila vlny v českým nejenom mediálním rybníčku, ale v tom politickém, byť už se tomu věnujeme v podstatě dva roky.

A nakolik je ten rok 2028 aspirace a nakolik realita?

V této fázi je to samozřejmě aspirace. Na druhou stranu víme, že od toho, kdy začali Italové řešit Grand Départ, který se tam uskuteční v letošním roce, utekly tři roky, to znamená, že i za tři roky se to dá zrealizovat.

V Itálii to má ještě jiný přesah – člověk, který v Itálii o ten start Tour de France velmi stál, se velmi dobře zná s Christian Prudhommem a s ostatními z A.S.O., takže tam samozřejmě roli sehrály i nějaké osobní vazby, osobní vztahy a v neposlední řadě i ta atraktivita, že Tour de France prostě chtěla do Itálie. Takže prostě když se chce, všechno jde. A já si myslím, že ten cíl 2028 je ambiciózní, ale není nesplnitelný. Někdy je potřeba si klást spíš ambicióznější cíle než vzdálenější.

Samozřejmě Tour de France nemusí každý rok startovat ve Francii. V minulých letech se to opakovaně dělo, že startovala jinde. Nejčastěji to bylo ale někde v sousední zemi – do Francii se dojelo, což má nepochybně svoje výhody. Začít někde jinde a potom se přesouvat do Francie, to je ten model třeba Dánsko 2022. Tam vy cílíte?

Grand Départ vypadá vždycky takto, v poslední době se to tak ustálilo. Ještě před covidem se to pravidelně střídalo. Jednou Francie, jednou zahraničí. Po covidu bylo zahraničních Grand Départ několik za sebou.

Čtěte také

Přesně tam cílíme. Podoba Grand Départ jako takového se ustálila na třech etapách, kdy je jedna etapa z nějakého velkého města – tam je samozřejmě velký turistický potenciál –, a potom jsou další dvě etapy, které nějakým způsobem představují zajímavosti té dané země, s tím, že je to vždycky vymyšleno tak, aby se směřovalo směrem k Francii. Aby byl potom přesun celé té karavany logisticky co nejjednodušší. Jsou tam takové aspekty jako mezinárodní letiště někde v blízkosti nebo právě dojezdová vzdálenost k hranicím Francie.

No, mě právě v této souvislosti přijde, že tady máme precedens 2014 – Anglie, Dánsko 2022. Nejde to trošku proti další silné tendenci, kterou aktuálně vidíme v cyklistice i obecně ve sportu, a to je udržitelnost nebo i logistická snadnost? Není to přece jenom snazší do té Francie dojet po silnici, tak, jako to udělají cyklisté letos z Florencie, než potom všichni nasedat do letadel?

Je to tak. I Tour de France nebo A.S.O. má nějaká svoje pravidla udržitelnosti, takže i toto se velmi řeší. Na druhou stranu je potřeba vždycky vzít nějaká pro a proti. A i Francouzi někdy umí ta svá pravidla trochu ohnout, aby to zapadalo.

Protože přeci jenom ten pozitivní efekt a dopad na propagaci cyklistiky, kterou Tour de France dělá, je samozřejmě nezanedbatelný, a je to i propagace zdravého pohybu na kole, – nejenom závodního, ale i komunitního, protože Tour de France rozvíjí takové pod-značky, jako jsou Cycling cities, kde opravdu podporují to, aby lidé kolo používali jako běžný dopravní prostředek, nejenom jako sportovní náčiní.

Jak si můžeme představovat 2028 a Tour de France v Čechách? Prolog Praha nebo Časovka Praha a potom nějaké Křivoklátsko a něco dalšího, i když oni by už přišli se zakreslenou trasou?

Christianu Prudhommemu se Praha líbí velmi. Takže si myslím, že pokud to dopadne, Praha a Středočeský kraj by do toho měly být zapojeny stoprocentně, i z toho pohledu, že jsou to bohaté regiony. A samozřejmě je potřeba jejich zapojení. Nemůže to stát zcela jenom na zapojení státu.

V minulém roce, kdy jsme chystali druhou etapu L'Etape, která se letos uskuteční poprvé, tzv. horskou etapu, jsme objeli skoro všechny regiony, a tak nějak jsme to vzali jako test, jak na to lidé v těch volených funkcích budou reagovat. A jednoznačně nejlépe nám zareagoval Jihočeský kraj, takže mně osobně by se nejvíce Jihočeský kraj, ale jsou velmi předčasné věci.

Kolik startovních čísel je zaregistrovaných do závodu L'Etape Czech Republic? Poslechněte si celý rozhovor.

Související