Pro obyvatele Nové Paky nastává nepříjemné období, související s výstavbou nového obchvatu města

30. květen 2023 08:03

Obchvat Nové Paky, který má výrazně ulevit dopravě ve městě, roste podle plánu. Jeho dokončení výrazně uleví provozu ve městě, které leží na jedné z hlavních příjezdových tras z Prahy do Krkonoš. Především ve víkendových dopravních špičkách bývá zatím průjezd Novou Pakou docela složitý.

Čtěte také

„V tuto chvíli je hotová takzvaná zemařina. To znamená, ta nejhrubší práce se zemí. Odebírání a transport zeminy. A nyní právě začínáme v uvozovkách s tou betonovou stavbou,“ popisuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Začínají už růst první betonové konstrukce. „To, co vidíte za námi, tak to je zakládání spodní stavby té nejdelší estakády, která bude na 8,5 kilometru dlouhé trase obchvatu Nové Paky. Těch mostních konstrukcí zde bude celkem 16, protože už jsme, řekneme, ve velmi nerovném prostředí.

Zatím to znamená, že stavební firmy všechno stíhají. Pokračuje Ivan Vrabec z Ředitelství silnic a dálnic. „Stavba v současné chvíli probíhá podle harmonogramu, který jsme si se zhotovitelem odsouhlasili. Tuším zítra proběhne betonáž posledního základu a pak už vše poleze nahoru.

Čtěte také

Všechno jde podle plánu, což ale znamená, že - také podle plánu - přichází i první zásadní komplikace pro obyvatele Nové Paky, říká Jan Rýdl. „Hlavní velká obtížnost vně stavby je v těchto dnech právě začíná pro celou Novou Paku, protože tím, jak začínáme navážet stavební hmoty, včetně betonu a betonářské oceli, transportujeme těžké stroje, tak začíná velmi složitá situace pro obyvatele města.

V letošním roce ještě nebude potřeba hlavní tah I/16 mezi Jičínem a Trutnovem zavírat, menším uzavírkám se ale vyhnout nedá, vysvětluje Jiří Pöschl ze stavební firmy, která obchvat buduje. „Objížďky tady budeme realizovat pouze na menších komunikacích 2. a 3. třídy, nebo na místních komunikacích. Co se týče hlavní komunikace I/16, tam se v určité fázi nevyhneme kyvadlovému provozu se světelnými semafory. Abychom mohli budoucí obchvat napojit na stávající komunikaci.

Čtěte také

To ale až ve druhé polovině roku 2024. Obchvat, který překlene Štikovskou rokli, by měl být hotový nejpozději v červenci roku 2025, a to včetně 22 protihlukových stěn o celkové délce přes čtyři kilometry.

„Samozřejmě po zprovoznění komunikace, tak, jak to děláme všude a vždy, necháme ustálit dopravu po dobu čtyř až šesti měsíců, a potom provedeme kontrolní měření hluku. Abychom se ujistili, že protihlukové stěny slouží tak, jak mají. Eventuálně, kdybychom v některých částech naměřili nadlimitní hluk, tak na to budeme reagovat doplněním protihlukových opatření, dodává Jan Rýdl s tím, že všechny práce se dodavatelská firma pokusí urychlit tak, aby se řidiči na obchvat mohli vydat i dříve než v létě 2025.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související