Před 50 lety začala stavba nejstarší stanice pražského metra. Měla sloužit tramvajím

15. březen 2017

Praha si připomíná jedno významné jubileum. Přesně před 50 lety začala stavba nejstarší stanice pražského metra na Hlavním nádraží. Tehdy se přitom ještě počítalo s tím, že podzemím hlavního města budou jezdit tramvaje.

O podzemní dopravě v Praze se v různých podobách uvažovalo už od 19. století. V roce 1935 o ní ve vysílání rozhlasu mluvil profesor brněnské techniky Vladimír List. „V poslední době si již obecenstvo i noviny uvědomují, že pražské ulice jsou přecpány vozy a chodci a že Prahu stihne dopravní pohroma, která vážně ohrozí hospodářský vývoj města,“ řekl.

List už ve 20. letech společně s kolegou Bohumilem Beledou předložili studii, která navrhovala vybudovat v Praze metro. S jeho výstavbou se ale začalo až v 60. letech. Podle tehdejších plánů ale měla Pražany místo metra vozit podzemní tramvaj.

Ještě při oslavách prvního máje 1967 to posluchačům Československého rozhlasu sliboval tehdejší pražský primátor Ludvík Černý. „V roce 1970 má jezdit z Pankráce tramvaj na prvém úseku podzemí až k Hlavnímu nádraží,“ vysvětlil Černý.

Už v srpnu 1967 ale ten samý primátor oznamoval, že Prahu bude nakonec křižovat metro. „Vždycky bylo jako cílové řešení hromadné dopravy v Praze uvažováno metro. A také máme takové ujištění generálního projektanta. Všechny vykonané práce jsou v souladu s provozem metra.“

Po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968 se výstavba se opožďovala, a to právě kvůli změnám projektu z podzemní tramvaje na metro. Všech devět vznikajících stanic mezi Kačerovem a Sokolovskou - tedy dnešní Florencí - se navíc stavělo najednou, takže v ulicích byl velký nepořádek.

Zmiňovaný první úsek trasy C se i přesto 9. května 1974 slavnostně otevřel. Provoz metra zahájil generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák. „Mně se to velmi líbilo. Není to zbytečný luxus a přitom je to krásné.“ Na otázku moderátora, která stanice se mu líbila nejvíc, odpověděl: „Neopovážím se srovnávat. Myslím, že jsou velmi moderní, hezké, prostorné, vzdušné. Myslím, že jsou účelné a hezké všechny.“

K trase C se v dalších letech přistavěly i trasa A a B, přičemž všechny se postupem času prodlužovaly. Jako poslední se před dvěma lety otevřela část linky A z Dejvické do Nemocnice Motol.

Před 50 lety začala výstavba pražského metra u Hlavního nádraží
Před 50 lety začala výstavba pražského metra u Hlavního nádraží
autor: rok
Spustit audio