Porovnání rychlosti dopravy městskou hromadnou dopravou a osobním autem

18. září 2003
Vaše téma

V rámci evropského týdne mobility jsme mapovali dopravu v Praze, Brně a Plzni. Po tři dny Radiožurnál spolu s Pražským magistrátem a Dopravním podnikem podrobně porovnával cestování po Praze městskou hromadnou dopravou a autem. Zvoleny byly dvě trasy, a to ze Severního a Jižního města po magistrále do centra na Václavském náměstí, a to ve směru od brněnské dálnice D1 a od teplické dálnice D8 přes Holešovice.

Start byl na zastávkách autobusů Brechtova na Jižním městě a Otra v Bohnicích a obě trasy byly přibližně dlouhé okolo 12 kilometrů. Průměrná časová ztráta za tři dny byla na trase z jihu v neprospěch řidiče osobního auta oproti hromadné dopravě minutu. Na trase ze severu pak byl cestující oproti řidiči v průměru rychlejší o sedm minut. Výsledky překvapily primátora hlavní města, Pavla Béma.

Pavel Bém: Do značné míry mě třeba překvapilo dnes, jak rychle se osobní auto dostalo z Jižního města do centra na Václavské náměstí. Je to asi dáno tím, že průjezdnost severojižní magistrály je prostě nepředvídatelná. Dnes byla poměrně velmi volná, takže auto jela přibližně stejně rychle, jako městská hromadná doprava. Takže v tomto ohledu jsem byl dnes trošičku překvapen, dokonce řeknu nepříjemně, protože já jsem soutěžil na straně městské hromadné dopravy.

Dodejme, že svůj souboj s řidičem osobního auta prohrál primátor o tři minuty, ale to bylo také jedinkrát, kdy řidič byl rychlejší. Pro hromadnou dopravu a především metro hovoří jeho spolehlivost. Dopravních nehod a leckdy i bezdůvodných kolon je totiž podstatně víc, než jeho výpadků. Dalším a ne nepodstatným argumentem je cena. V současné době stojí v Praze jednorázová přestupní jízdenka 12 korun. Cesta autem stála na srovnávaných trasách v průměru 24 korun, a to jsme počítali pouze pohonné hmoty. Test proběhl také v Brně, kde na trase Kraví hora - Bethovenova ulice zvítězilo auto těsně před cyklistou a jízda tramvají byla nejpomalejší. V Plzni na trase předměstí - centrum vyhrál cyklista před tramvají, třetí dojela posádka v autě. O důvodech více řidič Václav Mráz.

Václav Mráz: Přes Plzeň jezdí hrozně moc kamionů, nákladních vozidel, takže ty, než se v podstatě na křižovatce rozjedou, tak projede jedno, maximálně dvě auta a konec.

A ještě se zaměříme na psychiku cestujících. První věcí, podle níž se rozhodujeme čím pojedeme, je to, odkud a kam jedeme a kolik máme času, vysvětluje psycholožka Lenka Čadová.

Lenka Čadová: S tím souvisí samozřejmě otázka toho, co já do toho musím investovat ve smyslu emoční zátěže. Jaké stresy budu prodělávat jízdou pomocí auta a nebo naopak, jaké stresy mě čekají v souvislosti s tím, když použiji hromadnou dopravu a samozřejmě jsme lidi. Rozhodujeme se ne formou racionální, ale emoční a to má velký dopad na nás, takže vliv práce během pracovní doby, jakou vykonáváme, taky ovlivňuje to, jaký dopravní prostředek volíme. Mám-li na pracovišti více interpersonálních stresů, tak pravděpodobně budu častěji uvažovat o tom, že zvolím osobní dopravu.

A ještě jednou se podíváme na průběžné výsledky naší ankety. Využíváte k cestě do práce raději osobní auto nebo veřejnou dopravu? Auto 37 procent cestujících a tedy 63 procent z vás, když jste hlasovali, se přihlásilo k městské hromadné dopravě. Hlasovat můžete až nadále, tedy nadále až do zítřejšího rána na adrese www.izurnal.cz.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: jař
Spustit audio

Více z pořadu