Plynulost silniční dopravy v Hradci Králové by měl zajistit inteligentní systém

12. únor 2015

Hradec Králové plánuje v příštích letech kompletní obnovu semaforů na území města. Jejich výměna bude součástí projektu Inteligentního dopravního systému, na kterém Hradec Králové spolupracuje se sousedními Pardubicemi, a který by měl zlepšit průjezdnost oběma městy. Podle prvních odhadů dopravních expertů by měl nový systém na území Hradce Králové stát téměř 250 milionů korun a s financováním by měla pomoci Evropská unie.

Oprava světelné signalizace na území Hradce Králové je téměř nutností. Stávající zařízení, které ovládá semafory, už totiž začíná pomalu dosluhovat.

Nový systém navíc poskytne spoustu moderních vymožeností, které umožní lepší regulaci dopravy v ulicích východočeské metropole.

„Především tam bude možné napojit další telematické moduly, jako například vážení kamionů, kontrolu průjezdu na červenou, stavu počasí i vozovky. Bude umožňovat prioritu vozů MHD, zapojení kamerového systému, změří intenzitu dopravy nebo umožní číst registrační značky vozidel,“ říká náměstek primátora za TOP 09 Jindřich Vedlich.

Podobný systém už funguje třeba ve Zlíně. Tam si zástupci magistrátu pochvalují hlavně plynulost městské hromadné dopravy, kterou oceňují i samotní cestující. Potvrzují to slova Zdeňka Dvořáka:

„Řidič našeho vozu – ať už autobusu nebo trolejbusu – ví každou chvíli velmi přesně, kdy a kde na něj čeká červená a tomu může přizpůsobit třeba vyjíždění ze zastávek. U nás se nemůže stát, že by cestující na trolejbus dobíhal, ten mu zavřel dveře těsně před nosem a o deset metrů dál by stál na červené.“

Inteligentní dopravní systém bude umožnovat i měření rychlosti. Jak ale říká náměstek primátora Jindřich Vedlich, hlavním cílem není pokutování řidičů:

Logo

„Tento systém nebude primárně represivní, ale za cíl si bude klást plynulost dopravy a snížení nehodovosti.“

Zlepšení plynulosti dopravy není jen vizí magistrátních úředníků, ale vše je podloženo skutečnými fakty. Právě ve Zlíně totiž tento systém funguje velmi dobře. Řidiči ale musí respektovat určitá pravidla, jako třeba dodržování předepsané rychlosti.

„Na řidiče to zásadní vliv nemá. Pokud dodrží 50kilometrovou rychlost při průjezdu naším městem, tak se vezou po zelené vlně. A to samozřejmě potřebují, protože se chtějí dostat z města nebo do města co nejplynuleji,“ upřesňuje Dvořák.

Systém, který plánuje pořídit hradecká radnice, by měl řidičům usnadnit i parkování. „Dále bude umožňovat informovanost o místech parkování v jednotlivých lokalitách Hradce Králové i Pardubic,“ dodává Vedlich.

Kdy se zpracovaná studie dopravního systému podaří v ulicích Hradce Králové uvést do praxe, ale zatím není jasné.

Spustit audio