Jak proběhne předání kanceláře prezidenta republiky? Nebude to tak, že zamkneme a předáme klíče, nebudu si kazit jméno, říká Kruliš

Nově zvolený prezident se funkce ujme 9. března. To znamená už teď začít připravovat převzetí úřadu. A nejde o malý úřad, celkem zahranuje kolem stovky zaměstnanců. Jak bude vypadat převzetí prezidentského úřadu a začali už oba prezidentské týmy jednat o předání? „V nejbližších dnech by se měla nová paní kancléřka Vohralíková potkat s panem kancléřem Mynářem,“ komentuje Vladimír Kruliš, ředitel Odboru protokolu Kanceláře prezidenta.

Existuje nějaký zavedený protokol pro předání úřadu mezi oběma prezidenty?

Myslím, že neexistuje žádný zavedený protokol, že je to jako v každé firmě. Když se mění osazenstvo, předávají se věci, které vlastně nikdy neskončí – pořád se dějí v zahraničí věci, na které je potřeba nějak reagovat. Pořád jsou další a další velvyslanci, akce, jmenovací akty.

Ten proces je vlastně nikdy nekončící, a proto je potřeba, aby tam byl někdo, kdo stále bude fungovat. Ale k tomu je aparát. I když tam už nebudou šéfové odborů, pořád zůstává ten aparát, historie, programy, ze kterých jde vycházet. Vlastně to celé jede dál.

Čtěte také

Říká něco protokol o tom, kdo by měl koho oslovit nebo jak by to setkání mělo být domlouváno?

To je zvláštní a dobrá otázka, protože záleží na tom, jak to pojmeme. Z mého pohledu máme pořád prezidenta republiky, to znamená úřadujícího prezidenta, který je momentálně ten nejvyšší. A ten zvolený prezident by dle mého měl požádat o schůzku s panem prezidentem. To by mi přišlo takové nejčistší, abychom si nehráli na to „kdo“.

Dovedu si i představit, že by pan prezident současný pozval toho nově zvoleného pana prezidenta. Obě strany budou muset najít nějaký průsečík, aby se potkaly, protože se potkat chtějí.

Existuje nějaký plán předání agendy týmu toho nastupujícího prezidenta? Bude to probíhat kontinuálně?

Můžu mluvit za odbor protokolu, který řídím. Tam jsem samozřejmě připraven poskytnout veškerou součinnost. Jde nám asi všem o ten úřad, aby fungoval, aby tam nedocházelo k žádným chybám nebo protokolárním přešlapům, což by se velmi lehce mohlo stát a potom se to špatně vysvětluje, je lepší tomu předejít.

Předpokládám, že ve chvíli, kdy dostanu informaci „tento člověk nebo tento tým by měl přecházet a začít dělat protokol na Pražském hradě“, jsem já i moji kolegové připravení je už teď nějakým způsobem zasvětit a vzít je třeba k přípravě nějakých akcí tak, aby to plynule přešlo. Aby nepřišli 9. března a tam neležel na stole hrníček a tužka s přáním všeho dobrého…

Nebude to tedy tak, že 9. března zamknete a předáte klíče?

Ne. Za odbor protokolu určitě můžu říct, že si nebudu kazit jméno – a myslím, že jsem vždycky byl takový. Když se zeptáte v Praze na Protokol Kanceláře prezidenta, věřím, že všichni budou mluvit tak, že jsme se vždycky snažili, aby všechno fungovalo, a bude to tak i nadále. Od nás toto určitě nikdo nemůže čekat.

Co jsou na Hradě točky, středňák a kulatá? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Věra Štechrová , agf
Spustit audio

Související