Hasiči vědí, že požár elektromobilu je problém. Nabíjecí stanice budou vyžadovat velké investice

13. duben 2023

Ivana Nohová 14 let pracovala jako projektantka, dva roky jako investiční technik na velkých průmyslových stavbách, 25 let byla vedoucí Oddělení stavební prevence Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje a je druhou viceprezidentkou Profesní Komory Požární Ochrany.

Můžeme představit Profesní Komoru Požární Ochrany? Čím se zabývá?
Je to úžasné společenství, protože už 23 let sdružuje fyzické a právnické osoby, které se zabývají požární ochranou. To znamená projektanty i výrobce požárně bezpečnostních zařízení, dveří, hasicího zařízení atd. Jsme členem asociace evropské, která sdružuje profesní komory střední a východní Evropy a momentálně jsme předsedající pro celou Evropu.

Profesní Komora Požární Ochrany už 23 let sdružuje fyzické a právnické osoby, které se zabývají požární ochranou.
Ivana Nohová, viceprezidentka Profesní Komory Požární Ochrany

Jsme také znaleckou kanceláří v oboru požární ochrany a členem Hospodářské komory. Nežijeme z žádných státních dotací, fungujeme jen na základě členských příspěvků a z toho, co si vyděláme.

Elektromobilita, nabíjecí stanice i fotovoltaika, to jsou teď aktuálně hodně zmiňované termíny. Tak odkud začít? V čem spočívá problém?
Je potřeba začít úplně od samého začátku. A ten je ve stavebním zákonu, který říká, že kromě statiky a dalších důležitých věcí musíme dodržovat také požární bezpečnost stavby. A potom její udržitelnost, to znamená, že po celou dobu užívání musí splňovat všechny náležitosti.

Čtěte také

Ale co je tam úplně nového, že v tom stále platném stavebním zákonu je napsáno, že do 1. ledna 2025 musí všichni vlastníci budov, kteří mají stání pro automobily nebo parkování na 20 a více automobilů, musí zajistit dobíjecí stanici. Netýká se to bytových domů, protože upřímně řečeno, tam se do toho všichni bojí sáhnout, protože je to velký zásah do vlastnických práv.

Tady se to zdálo nejjednodušší, ale bohužel ještě se nepovedlo úplně nastartovat nebo přijmout prováděcí vyhlášku, která by to řešila. Nicméně, už z toho návrhu víme, že se to bude týkat vnitřních i venkovních parkových stání, což tedy není žádná legrace. A hasiči vědí, že požár takového elektromobilu je velký problém.

Je tam mnoho set stupňů Celsia a rychlost šíření požáru je také obrovská. Tedy je potřeba s tím něco udělat. A hasiči nechali vypracovat velmi podrobný návod, co s tím. Jen to představuje opravdu velké investice.

Celou radioporadnu s viceprezidentkou Profesní Komory Požární Ochrany Ivanou Nohovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související