Alpy už mi připadají jako legrace, rád jezdím v Himálajích kolem sedmitisícovek, vypráví motorkář

4. leden 2025

Největší audioportál na českém internetu

Michal Pertlíček | Foto: Vladimír Kroc, Český rozhlas Plus

Na jih Španělska se dá vyrazit za pár korun, vypráví motorkář Michal Pertlíček

Stavební inženýr Michal Pertlíček je autorem dvou offroadových průvodců Alpské šotoliny a Bosenské šotoliny. Tráví v sedle terénní motorky každou chvíli, kdy to jen trochu jde. Podle něj je motorkářská sezóna celoroční – stačí vyrazit do teplejších krajin, jako je Španělsko nebo Portugalsko. Jaké to je toulat se sám v jedné stopě po Indii?

Čtěte také

Čím jsou pro vás motorky?

Životní styl a koníček. Víc kilometrů jsem určitě najel v zahraničí. První motorku jsem měl značku Stadion, motorka to je, mohl jsem s ní jezdit po silnici. Potom v 21 letech přišla silniční, za sebou mám dvě velké motorky, teď mám třetí.

S delšími motorkářskými výlety jste začínal v roce 2012. Jak se tento sport rozmohl?

V roce 2012 jezdilo méně lidí. V zahraničí byla každý rok populární nějaká destinace, v roce 2012 to byla Albánie, 2013 Gruzie. V Albánii nebyl skoro nikdo, dneska se tam dostane kdokoliv, kdykoliv, je to jednoduché a jezdí tam každý.

Která vaše cesta byla zatím nejnáročnější?

Teď poslední Indie, tam jsem se dostal do výšek až 5 882 metrů, což je nejvyšší silnice na světě. Aklimatizace proběhla na výbornou, ale bylo to nejnáročnější. A časově nejdelší byla asi Asie, nějaké tři, čtyři měsíce.

Do Indie jste se vydal sólo, je to bezpečné?

Ano i ne. Co se lidí týče, neměl jsem pocit, že se mi někdo snažil ublížit cíleně. V létě se do Indie do stejných míst vracím, Himálaje mám moc rád, dneska už mi Alpy připadají jako legrace. Jsou hrozně nízké, když člověk jezdí kolem sedmitisícovek, zážitek je umocněný tou výškou hor.

Nejhezčí místa na Balkáně jsou dosažitelná pouze Šotolinovou cestou

Alpské šotoliny, to byl první offroad průvodce, který vyšel v roce 2015. Kolikrát byl aktualizován?

Hodněkrát, třikrát, čtyřikrát určitě, cesty se tam hodně mění. Alpy jsou důkazem, jak se přístup k cestování mění. Když jsme tam byli v roce 2013, tak se tam po cestách mohlo všude, dnes to je jeden den v týdnu. Zbytek dní je daný pro pěší turisty, cyklisty, nastal rozmach elektrických kol – člověk tam vyšlápne lépe než na klasickém kole.

Druhý průvodce má název Bosenské šotoliny, už má i elektronickou podobu?

Ano, všechny knížky mají mobilní aplikaci. Osobně jsem projel všechny popisované tratě, to je princip věci – je to založené na mém popisu, zkušenosti.

Čím vás okouzlil Balkán?

Čtěte také

Asi lidé, příroda, bývalá Jugoslávie, ač má za sebou hroznou minulost v 90. letech, lidé jsou extrémně milí. Jednou jsme měli procházku po Saravjevu s místním klukem, oni válku až tak moc neřeší. Říkal – chtěli bychom na olympiádě novou akci, ve které jsme nejlepší, budeme běhat s barely s vodou. Když bylo obléhané Sarajevo, srbští snajpři byli zacílení na kašny, stříleli tam lidi. A oni běhali s barely s vodou, berou to dost s humorem, takže i tato mentalita je mi blízká. Zažili tram hrozné věci, ale fungují dál, což je super...

A nejhezčí místa na Balkáně jsou dosažitelná pouze tou Šotolinovou cestou nebo nezpevněnou komunikací. Je to větší zábava.

Motorkářská sezona může být celoroční, když se v zimě vydáte na jih Evropy nebo sever Afriky?

Je to tak. Člověk může jezdit celý rok, otázka je jenom, na které části světa se nachází. U nás v Evropě na jihu se dají pobřežní části. Dá se tam jezdit, Řecko, sever Afriky, Maroko, jih Španělska. Tam se dá vyrazit za pár korun.

A do Asie už člověk asi motorku nepošle?

Může, ale naráží na plno problémů, protože v Asii velké motorky nejsou, jsou tam omezené objemem a výkonem, protože motorek tam jezdí hodně. Kdybych si vzal velkou motorku, nadělám jenom neplechu, ideální je splynout s davem, jejich skútry. Výkon to nemá, ale do kopce to jede v pohodě, takže tam si půjčuji lokální motorky a jezdí se tam více méně celý rok.

Jaké jsou výhody cestování na motorce? Poslechněte si celý rozhovor. 

autoři: Vladimír Kroc , prh

Související